١٥ أبريل ٢٠٠٩

تقتل فينا الحياة

كان اجمل إحساس بمتلكة هوالتفاءل
كان التفاءل دا بيخلي كل شئ حلو في حياتي ، عمري ما كنت متشائمة
، أي مشكلة كانت بتواجهني كنت بواجهها بتفاءل وأقول أكيد هتتحل.

عمري ما حسيت اني كارهه الدنيا زي دلوقتي . حقيقي كاهه الدنيا
وفقدت كل شئ
حتي أجمل إحساس فقدته
وصلت لمرحلة اني مؤمنة ان العيب فيا ، العيب مش عيب مجتمع أو ناس أو عيب فئة معينة.
لاء
العيب فيا أنا
أما توصل لمرحلة ان أقرب الناس ليك يأذيك يبقي العيب فيا
أما توصل لمرحلة ان حتي الغرب اللي مش يعرفوك يؤذوك
يبقي العيب فيا أنا
أنا خلاص معدش عندي أي إحساس بالأمان
كارهه الدنيا بجد
كنت بثق في الناس بلا حدود
لكن دلوقتي بشك في أي حد
حتي معدش عندي ثقة في نفسي
ليه الناس بتأذيني وليه يجرالي كل دا
يمكن لو كل حاجة من الحاجات اللي بتحصلي دلوقتي حصلت بشكل منفرد كان هيبقي تأثرها مختلف لكن بجد كدا كتير
أنا من أول يوم في السنة دي وأنا حقيقي بتدمر
حتي لما بيجي يوم حلو
اليوم دا بيكون بعد كده سبب وجع كبير جدا
حياتنا كلها معدش فيها أمان
أنا بقيت وحشه أوووي
لا بثق في حد ولا بصدق حد
ولا بأمن لحد
حتي أقرب ما ليا

حتي الوضع دا أنا نفسي كارهه مش قادره اعيش كده مش قادره احس اني عايشة
أنا حاسة اني وصلت لنقطة النهاية
ليه الدنيا بتعمل فيا كده ليه
أنا مقدمتش أي شئ وحش لأي حد
المفروض انتظر ان مفيش حد يقدملي شئ وحش
لو كنت شفت جزء ولو بصيت من معاملة الناس كويس كانت هقدر اعيش كنت هلاقي مبرر
أنا بتغير
أنا فعلا اتغيرت
في حاجة غلط
وأكيد هي أنا
بس أنا عمري مأذيت حد ، أنا بأذي نفسي بس ودا علشان ارضي اللي حواليا

عمري ما ندمت زي دلوقتي
ندمانه علي اي شئ كويس قدمته لأي حد
وندمانه علي ثقتي واحترامي لشخص دمر حياتي واعتقد ان متعته الوحيدة كانت في انه يفضل يتفرج عليا وهو بيضحك ويكذب عليا
متعته الوحيدة أنه يتفرج عليا وأنا بنهار
وللأسف مش قادرة حتي اواجه لمجرد اني مقدرش اشوفه ضعيف قدامي
ليه أنا بدي للناس اكتر من حجمهم
ليه انا بتعامل بحسن نيه
حسن النية دا اللي كان هيوصلني للموت اه فعلا المفروض اسميه غباء
للأسف
كرهت الحياة

هناك ٦ تعليقات:

max.adams يقول...

ليس خطأ الأرض أن شمسها حارقة و أن رياحها خانقه !!
الثقة التي تمت لشخص لم يستحقها من المفترض أن تعلمنا لا أن تكسر رجلنا عن الحياة فلانتعامل مع البشر بثقه !!
اذا اتضح اختلال ميزان الثقه ، فمن الأجدر أن تعيدي تشكيل ضوابط من يستحقون تلك الثقه .. و ليس الحل في منع المطر عن الأرض التي تتوق للمياه ولا تعيش الا بها

أقلقني غيابك ثم أحزنني ،، ثم أسعدني أن و جدت مدونتك مرة أخرى

غير معرف يقول...

احساس لزيز اني افتح المدونة والاقي ان في حد بيدخل وبيعلق

فعلا الموضوع كله كان محتاج ضبط زوايا
والحمد لله دلوقتي احسن بكتير الحمد لله

Sincere friend يقول...

قلة من الناس فقط هى التى يمكنها ادراك تلك الضجة الهائلة نتيجة لسقوط دموعنا بداخلنا كم هى مؤلمةوجارحة مع ذلك لانسمعها ولا نراها وتلك هى حكمة الالام الكبيرة لا تسمع ولا ترى

Sincere friend ( كمبوتشى) يقول...

سبتمبر 2006____سبتمير 2011

بعض القصص تبدأ بزيف وتنتهى بمأساة

الحقيقة ليست حقيقة......أعوما مرت ......ما هى إلا وهم كبير ......سراااب زائف....... كل شئ صائر إلى زوال حتى تلك الاشياء التى كنا نسلم بوجودها فى حياتنا مؤمنين باستحالة ان تنسل من بين أصابعنا كالماء ........أصبحت لاشئ ....... لا مناص من أن نتجرع هذه الكأس الممزوجة بالألم .......وأن نرى إنعكاسات وجهنا الشاحب لائح على وجه القمر المختنق بضباب الغدر والخيانة..... عما قريب سنغوص فى عتمة متجمدة .....ورحى الأيام العصيبة ينتظرنا بلا رحمة ....... وهنا تبقى أعيينا شاخصة محملقة ......تغمرها مواكب الدهشة وأشباح الظلام .......وعقول شاردة وضمير لايفكر سوى بكيفية عقاب الذات... للذات .....وقبل أن ترعبنا الحقيقة وقبل أن يرعبنا المساء..... بعض القصص تبدأ بزيف وتنتهي بمأساة
......................................................................
وتسقط ورقة تلو أخرى من شجرة الصداقة الآخذة فى الذبول .....لتقف وحيدة عارية جافة أمام وجه الشمس....لم يأت عليها ربيع ...ولم تروى ظمأها جداول الوفاء ....فقط جفت الارض من تحتها وأيامها كلها صارت خريف ....أستوطنتها غربان تنعق على اغصانها .....تعتريها رهبة الموت وضجيج الصمت يؤنس وحدتها ....!!!!!! منفردة تواجه هذا القدر الحزين المتكاثر

Sincere friend ( كمبوتشى ) يقول...

أمس انتهينا

امس انتهينا فلا كنا وكان يا صاحب الوعد خلى الوعد نسيانا
طاف النعاس على ماضيك وارتحلت حدائق العمر بكيا فاهدأ الان ...
كان الوداع ابتسامات مبللة
بالدمع حينا وبالتذكار احيانا
حتى الهدايا وكانت كل ثروتنا ليل الوداع نسيناها هدايانا ....شريط شعر عبيق الضوع محرمة ونجمة سقطت من غصن لقيانا
اسلمتها لرياح الارض تحملها حين الهبوب فلا ادركتى شطآنا
يا رحلة فى مدى النسيان موجعة ...ما كان اغنى الهوى عنها واغنانا

لحن يقول...

ما بعرف شو احكي بعد كل الكلام ياللي قراته .. انت اختصرت الدنيا كلها بكلمات حقيقه وصادقه ..وربي ما قدرت اقراء من كتر الدموع ياللي تذرف من عيوني ....قلبي اوجعني بجد
ياارب ياعاالم بالحال يا كااافي عن السؤال
راقت لي ما كتبت وما نشرت ...الله يصبلح الاحوال