١٨ يونيو ٢٠٠٧

كـــــــن نـــفــســك




كن نفسك

دائما كنت اسمعها وارددها
كثيرا ما اقتنعت بها واقنعت بها
ولكني في وقت ما اكتششفت انني لا اعرفها لكي اكون هي
لا اعرفها
اعرف من انا
لكني لا اعرف لماذا افكر هكذا لماذا اقبل هذا وارفض ذاك
لا اجد تفسيرا لما بداخلي من تناقضات ولماذا اتخدت هذه القرارات
حائره بيني وبين نفسي
بين ما اريده وبين ما استطيع ان افعله
بين ما انا فيه وبين ما اتمناه
حائره بين امس واليوم وغدا
.
..

ولكن الان بدات اتفهمها
لانني احاول اولا ان ارضي عن ما انا فيه
وان اتطلع الي ما هو افضل
وان احدد كيف ساصل لما هو افضل وان ابدا في تحقيقه

اما امس واليوم وغدا
فاذا كان الامس قد ضاع فبين يدي اليوم

واذا كان اليوم سوف يرحل فبين يدي الغد
فلا داعي للحزن علي الامس فهو لن يعود
ولا داعي للاسف علي اليوم فهو راحل
.
فقط اتعلم منهم
وكن نفسك

هناك ٢٤ تعليقًا:

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

اه الرسل صلي الله عليه وسلم قال وطنو انفسكم ولا تكن امعه ...

تحياتي علي الموضوع الرائع

قطر الندي يقول...

صحيح انها مسأله محيره لكن اعتقد اننا بشوية تأمل لتصرفاتنا و افكارنا و كمان الصوره اللي بنتمني اننا نكون عليها نقدر نكتشف عيوبنا و نصلحها و اعتقد اني ممكن اكون نفسي لو كنت الشخصيه اللي هاكون راضيه عنها اللي جوايا زي اللي برايا صح يا بوسي ؟

Unknown يقول...

مش عارف لية يا بوسى

البوست بتاعك

فكرنى بحاجة كنت كتبتها زمان
مع انهم مختلفين عن بعض

كنت بقول فية


احساس غريب



كل مابكى لازم اضحك



وكل ماضحك لازم ابكى



سالت روحى دا من جروحى



ولا من حبى وحنينى



سالت عينى دا من سعادتى



ولا من قسوة سنينى



وقفت تاية بين الدموع وبين الفرح



ساعات احس ان الفرح بعد الالم هدية من عند الزمن



وساعات اشوف ان الالم بعد الفرح تمن لهدايا الزمن



عندى امل




انا شايف انة نفس التناقض
ومش التفكير هو اللى هايخلينا نوصل للحقيقة

اظن لو خدمها زى ما هيى هانوصل

للحقيقة

وهاتعرفى نفسك

كلام لوجيك يقول...

مساء شريف
اهنيكى على كلامك وفلسفتك فى الحياة
موضوعك فعلا بيشغل بال ناس كتير جدا يا بوسى
بس بيشغل تفكيرهم وبيفضل كامن جواهم
انا المرادي هعلق على كلامك ببعض الحكم والامثال

الحياة لا حلوة ولا مرة .... ولكننا نجعلها كذلك

انتى اللى فى ايدك تختاري طريقك واسلوب حياتك
ليه تحيري نفسك وتستسلمى لتناقضاتك الداخلية؟
موضوع التناقضات ده شيء صحى ولا خوف منه اطلاقا وهو ده اللى بيخلى الانسان يقرر فى الاخر ايه اللى هو عاوزه

اذا لم يكن ما تريد ... فإرد ما يكون

معنى الحكمة دي واضح جدا
اذا اضطرتك الظروف لوضع انتى مش قابلاه
حاولى انك تتقبليه وتتعاملى معاه بنوع من الفطنة والذكاء حتى ترتاحى اليه فى النهاية
او ان تتأكدي فعلا انكى لن تستطيعى المواصلة ، فيكون ساعتها قرارك صحيحا

الحكمة الثالثة والاخيرة
لا تقطع ابدا ما يمكنك ان تفكه

كونى نفسك فعلا ولكن دون ان تخسري احدا او شيئا
فقليل من الصبر والتفكير قد يحل اي معضلة دون ان يكون لها تبعات ضارة عليكى او على من يحيطونك

قد اكون بتعليقى هذا ابتعدت قليلا عن مضمون موضوعك ولكنه مايزال داخل الاطار العام للموضوع

ليس لدي أقوال اخري

بالنسبة للغداء .... هيبقى كام صنف؟

خالص مودتى

كلام لوجيك يقول...

مش فاهم حاجه

كلامك مفهوم
عجبنى جدا جدا
احييك

Bossy يقول...

ابن ناصر

ربنا يخليك
جزاك الله كل خير علي الحديث
اشكرك علي مرورك ودايما منورنا

Bossy يقول...

قطر الندي

انا فرحانه جدا انك رجعتي يا ندي
حمدلله علي سلامتك انا امبارح كنت في المدونه بتاعتك واتمنيت انك ترجعي بقي
ورجعتي تاني يا ندي ونورتينا
حمدلله علي سلامتك اوعي تعمليها تاني
وصح كلامك ياندي
مقدرش اختلف معاك

Bossy يقول...

مش فاهم حاجه

اولا بحييك علي كلامك لانه بجد عجبني جيدا
وكويس اني فكرتك بحاجه جمليه زي دي
ثانيا التناقضات
اكتشفت اننا لازم يبقي جوانا تناقضات
زي الدنيا مهي ملايانه تناقضات
بس المشكله عندي ان ساعت كتيره اووي بلوم ناس قريبين مني علي التناقضات اللي جواهم في الوقت اللي انا مش قدره اغير التناقضات اللي جوايا
وبحييك كمان مره علي كلماتك الجميله

Bossy يقول...

كلام لوجيك
كنت مستنيه تكون اول تعليق
بما انك بتتطلب بنزول البوست
انا هبدا بالحكمه دي
اذا لم يكن ما تريد فارد ما يكون
المقوله دي قدامي دايما
لو موصلتش للشئ اللي انا عايزاه لازم احب الشئ اللي انا وصلتله واثبت نفسي فيه
وعلي فكره لقيت ان التحدي هو الشئ الوحيد اللي بقدر من خلاله اغير حاجات جوايا
ام بالنسبه للحياه
مش هتلاقي انسانه عندها تفائل وامل زي
يعني ابقي في قمه الحزن واضحك لسبب بسيط
ان مفيش حاجه تستاهل ان اضيع وقت في الحزن
بس فس حاجات بتكسر الانسان دي مش فيها كلام بس مدام في ايدي اني اخلي حياتي احسن ليه لاء
كلامك كله بجد جوا الموضوع ويكفي انه افدني كتير
متشكره جدا علي تواجدك
والمره اللي جايه يكون البوست بتاعك نزل

nohamy يقول...

اهم حاجة الانسان يكون نفسه

بحاول اكون يقول...

السلام عليكم
ازيك يا بوسي معلش انا جايه متأخره كالعادة بس بجد بحيكي على كلامك وبجد الواحد متحير اوووي بين اللى هو فيه وبين اللى بيتمناه وبين اللى نفسه يحققه انا واحدة بيحصلي كل اللى انتي كتباه ده بس للاسف بحاول لسه اني اكون نفسي مش عاوزة ارضى بالامر الواقع نفسي اعيش الحياة زي ما انا عوزاها
كلامك اكثر من رائع وفيه دفعة امل ان الواحد يعيش حياته زي ما هو عاوزها
تحياتي ياقمر
ميرسي اوي لامرورك الدائم لمدونتي

صاحب البوابــة يقول...

مقال جميل

حقيقة

كن نفسك

هو الاصح

تحياتي

كراكيب عادل يقول...

الموضوع محتاج تدريب

كل شئ بنعملة وبنحب يكون فينا ندرب نفسنا علية لغاية اما يكون سمة فينا

وفية ناس كتير بتوفر المجهود دة وبيكون امعة لو من اصحاب التقليد الاعمي

كن نفسك

لانك مش مكرر

جميل البوست دة يا بوسي

ايوة كدة الظاهر الاجازة عاملة شغل برضو

Bossy يقول...

بني ادم مع ايقاف التنفيذ

اهم حاجه فعلا ان الانسان يكون نفسه
نورتنا
والمسرحيه بتاعتك شئ جميل فعلا ويستحق القراءه
ربنا يوفقك ومزيد من التوفيق

Bossy يقول...

بحاول اكون

ازيك يا جميل عامله ايه
كلامك ورايك عجبني جدا
بس اوعي تسبينا
ومستنينك دايما

Bossy يقول...

Rodrigo

لا يا راجل

Bossy يقول...

كراكيب عادل

فينك بس مختفي ليه
انت وضحت الاختلاف بين الانسان اللي شخصيته بتتشكل علي حسب الانسان اللي قدامه
والانسان صاحب الشخصيه المستقله
اشكرك علي مرورك
وابقي تعالي مش بتيجي ليه

Bossy يقول...

صاحب البوابه

اشكرك علي مرورك
نورتنا وياريت تكرر الزياره

gohayna يقول...

كن نفسك

كلمه قيمه جدا جدا

الناس لما بتخلص امتحانات بتكتب كلام حلو كدا ولا ايه؟

بجد يا بوسي موضوعك مهم جدا

ولازم كل انسان يقعد مع نفسه ويشوفه فين اخطائه وعيوبه

وميكونش تابع لحد ابدا ابدا

تسلم ايدك يا بوسي

Bossy يقول...

جهينه الجميله

ازيك يا دكتوره جيهان فينك بس
والله وحشاني جدا
اه طبعا الامتحانات ليها تاثير ايجابي علي عقليه الانسان
مقوليكيش بقي
ربنا يخليك علي الكلام الجميل وعايزين بوست جديد

عازفة الكمان يقول...

دائما ما اقولها لنفسي وكثيرا ما تقولها لي

Bossy يقول...

rasha

اهلا بيكي في مدونتي المتواضعه
اللي نورت بوجودك
يارب يكون البوست عجبك
واكيد هنشوفك تاني

غير معرف يقول...

ولكن الان بدات اتفهمها
لانني احاول اولا ان ارضي عن ما انا فيه
وان اتطلع الي ما هو افضل
وان احدد كيف ساصل لما هو افضل وان ابدا في تحقيقه
دى اول طريق عشان الواحد يكون نفسه

Bossy يقول...

مؤمنه

كن نفسك
هاااااااا
كن نفسك
نفسي اون نفسي
تعرفي هقولك اعتراف خطير بما انك تعرفي كل شئ عني
انا وانا بكتب البوست دا كنت عارفه نفسي وفهماها
بس دلوقتي بجد تايهه