٠٣ مارس ٢٠٠٧

عجبي

في يوم من الايام حصليتلي حاجة غريبة جدا اليوم كله كان غريب يعني اول ما صحيت من النوم لاقيت ماما واخواتي بيقولولي صباح الخير مش عوايدهم يعني قلت جايز دا عادي بعدين نزلت من البيت خير اللهم اجعله خير لقيت الشوارع جميلة جداا ونظيفة اووي حسيت ان الشوارع كانها اتولدت من جديد وانا اول اول حد مشي فيها والناس كمان بتبتسم في وشك لوجه الله سبحان الله ( بتحصل) لا وكمان بتعملوا مع بعض باسلوب راقي الاغرب من ده ان مفيش زحمه لا وكمن تلاقي ان الناس بقي عندهم زوق اللبس بتاعهم معقول ومقبول وكمان المحلات الوانها جميله واسمائها مش غريبة وسبحان الناس بتسمع فيروز وحليم وام كلثوم (انا قلت اكيد انا سفرت للقرن اللي فات ) تكرب الموصلات تلاقي الركاب ماشاء الله متحضرين وبتكلموا بصوت منخفض وبتكلموا في مواضيع جاده تحس من كلامهم انهم فاهمين الواقع ومشاركين فيه في الوقت ده استوعبت ان التغير اللي في الشوارع والمحلات نتيجة طبيعية لتغير الناس
كوضع طبيعي مني اني اتاقلم مع الوضع الحالي وابقي زيهم واتكلم بلغتهم وباسلوبهم ولكن قبل ما اتغير
نسيت اقولكم اني كنت بحلم
وصحيت من النوم واكتشفت ان الوضع المثالي ده لا يمكن نلاقيه غير في الاحلام وافتكرت وقتها صلاح جاهين اما قال
في يوم صحيت شاعر براحة وصفا
الهم زال والحزن راح واختفي
خدني العجب وسالت روحي
انا مت ؟ ولا وصلت للفلسفة
وعجبي!!!!!

هناك ٤ تعليقات:

أجدع واحد في الشارع يقول...

والله انا قولت كده من اول البوست
انك بتحلمى

احلمى يمكن فى يوم الحلم يبقا حقيقة

بيتنا القديم يقول...

إمتي الحلم يتحقق

بردوه في الأحلام

غير معرف يقول...

لو كل حد حلم كده يبقى الدعوه عامه فى الميدان العام وسمعنى اقوى صياح فى النوم

Bossy يقول...

مؤمنه

احلي سلام لاحلي صديقه واخت في الدنيا
بجد نورتي المدونه خصوصا انت قريتي كل موضوع وعلقتيه عيله
منورانا ياقمر
والدعوة عامه